18 grudnia w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Łazy ul. Spółdzielcza 2 odbyła się X Sesja Rady Miejskiej w Łazach, podczas której radni jednogłośnie zatwierdzili Uchwałę Budżetową na 2025 rok. Pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej odczytał Dariusz Tabas, przewodniczący Rady Miejskiej w Łazach. Pozytywne opinie wydały również poszczególne komisje Rady Miejskiej w Łazach. Opinię Komisji Budżetowej odczytała przewodnicząca Komisji Budżetowej Justyna Snopek.
W grudniu Rada Miejska w Łazach jednogłośnie uchwaliła wieloletnią prognozę finansową Gminy Łazy na lata 2025 – 2035 oraz uchwałę budżetową na kolejny rok budżetowy - 2025. W budżecie zabezpieczono realizację obowiązkowych zadań bieżących gminy takich jak - pomoc społeczna, edukacja i opieka nad dziećmi w wieku szkolnym i przedszkolnym, bieżące utrzymanie dróg gminnych, zadania w zakresie utrzymania zasobu mieszkaniowego, ochrony środowiska i gospodarki komunalnej oraz realizację zadań nieobowiązkowych w zakresie transportu, kultury, kultury fizycznej oraz innych zadań. Zabezpieczono także środki na zadania inwestycyjne, których realizacja w znaczący sposób przyczyni się do podniesienia jakości życia w naszej gminie.
WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA GMINY ŁAZY NA LATA 2025-2035
Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Łazy na lata 2025 – 2035 składa się z dwóch elementów. Pierwszy z nich to wieloletnia prognoza budżetów i długu ustalona na okres od 2025 do 2035 r. Określa on dla całego okresu:
- dochody i wydatki bieżące budżetu,
- dochody i wydatki majątkowe,
- wynik budżetu,
- sposób finansowania deficytu budżetu (jeżeli występuje),
- przychody i rozchody budżetu, z uwzględnieniem długu zaciągniętego i planowanego do zaciągnięcia,
- poziom zadłużenia gminy oraz zdolność spłaty długu istniejącego i planowanego.
Przyjęte założenia planistyczne w zakresie dochodów i wydatków począwszy od 2026 r. zostały sporządzone w oparciu o wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych (tj. inflacja, PKB, dynamika wynagrodzeń). Ich obliczone wielkości pozwalają osiągać, na wszystkie kolejne lata, nadwyżkę budżetu, która przeznaczona zostanie na spłatę zobowiązań dłużnych.
W wieloletniej prognozie finansowej prezentowany jest poziom zadłużenia gminy oraz zdolność spłaty długu, zarówno istniejącego jak i planowanego. Określa się ją procentowym wskaźnikiem dopuszczalnego poziomu spłaty zobowiązań w odniesieniu do dochodów.
W naszych realiach wskaźnik planowanej spłaty długu w kolejnych latach kształtuje się na poziomie od 6,65 % w 2025 r. do 2,63 % w 2033 r. z tendencją malejącą wraz z upływem czasu. Dopuszczalny wskaźnik spłaty zobowiązań natomiast w kolejnych latach kształtuje się na poziomie 13,91% w 2025, w 2026 r. spada do poziomu 7,94 % a następnie wykazuje tendencję rosnącą do poziomu 13,13 % w 2035 r. Różnica między planowanym poziomem spłat, a jego poziomem dopuszczalnym oscyluje w granicach 1,08 % - 9,96 %.
Drugim elementem Wieloletniej Prognozy Finansowej jest wykaz przedsięwzięć, w którym określone zostały dla każdego z projektów:
- okres realizacji,
- łączne nakłady finansowe,
- limity wydatków na poszczególne lata.
Wykaz ten grupuje zadania na te realizowane z udziałem środków unijnych oraz zadania pozostałe.
Z udziałem środków unijnych przewiduje się realizację 6 programów, w tym projekt:
- Cyberbezpieczny samorząd, którego celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego,
- rozwój usług społecznych w ramach którego podejmowane zostaną działania w zakresie rozwoju, podniesienia jakości oraz dostępności usług wsparcia rodziny, dzieci i młodzieży,
- Wsparcie edukacji przedszkolnej – poprzez organizację zadań dodatkowych rozwinięta rozstanie jakość edukacji przedszkolnej uwzględniająca potrzeby edukacyjne i rozwojowe dzieci. Projekt zakłada także doposażenie Publicznego Przedszkola,
- kolejny projekt pod nazwą „Digitalna etykieta” realizowany jest przez Szkołę Podstawową w Chruszczobrodzie. Jego celem jest podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie umiejętności językowych oraz nowoczesnych technologii, w tym wzrost kompetencji cyfrowych,
- kontynuowany jest projekt polegający na utworzeniu Centrum Usług Społecznych, a po jego zakończeniu rozpocznie się jego funkcjonowanie, co przyczyni się do zmiany sposobu realizacji usług społecznych w kierunku ich skoordynowania.
Ostatnim z projektów jest zadanie polegające na Utworzeniu żłobka zlokalizowanego w Łazach przy ul. Pileckiego. Prace w ramach tego zadania zakończyć się mają w grudniu 2024 r., natomiast w 2025 nastąpi zapłata za zakończoną inwestycję.
Łączne wydatki na powyższe zadania, które planuje się zrealizować w 2025 r. wynoszą 5 mln 229 tys. zł.
Na zadania pozostałe ustalony został się limit wydatków na 2025 r. w wysokości 20 mln 168 tys. zł, w tym na bieżące 2 mln 872 tys. zł, a na wydatki majątkowe 17 mln 286 tys. zł.
Większość zadań to kontynuacja inwestycji z lat ubiegłych.
UCHWAŁA BUDŻETOWA GMINY ŁAZY NA 2025 ROK
Drugą ważną decyzją, którą radni jednogłośnie podjęli podczas grudniowej sesji było zatwierdzenie Uchwały Budżetowej Gminy Łazy na rok 2025.
Budżet gminy to plan roczny: dochodów, wydatków, przychodów, rozchodów i wyniku finansowego.
Uchwała Budżetowa Gminy Łazy na rok 2025 została opracowana w oparciu o:
1. dane wynikające z realizacji dochodów i wydatków budżetowych w roku 2024,
2. informacje otrzymane z Ministerstwa Finansów o wysokości przewidywanych kwot udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych,
3. informacje ze Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz Krajowego Biura Wyborczego o wysokości planowanych kwot dotacji celowych na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami, zadań realizowanych na podstawie porozumień oraz dotacji celowych na realizację własnych zadań bieżących gminy,
4. planowaną realizację zadań inwestycyjnych i bieżących ze środków unijnych w ramach projektów będących w trakcie rzeczowej realizacji i w trakcie podpisywania umów,
5. zgłoszone potrzeby przez kierowników jednostek organizacyjnych oraz radnych i przedstawicieli rad sołeckich.
Dochody budżetu Gminy Łazy na rok 2025 oszacowano na kwotę ponad 105 mln 455 tys. zł, co oznacza wzrost dochodów w porównaniu do roku poprzedniego o ponad 9,5%. W kwocie tej ujęto:
1. dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami oraz realizowane na podstawie porozumień - 4 mln 267 tys. zł,
2. dotacje celowe z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gminy w zakresie pomocy społecznej – to 1 mln 113 tys. zł,
3. własne dochody majątkowe - 790 tys. zł,
4. dotacje ze środków unijnych oraz inne środki na zadnia inwestycyjne – 14 mln 37 tys. zł,
5. dotacje ze środków unijnych oraz z budżetu państwa na realizację bieżących projektów – 3 mln 216 tys. zł,
6. środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – 357 tys. zł,
7. dochody własne bieżące - ponad 81 mln 674 tys. zł w tym m.in.:
- udział w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych – 57 mln 58 tys. zł,
- podatki i opłaty lokalne (podatek od nieruchomości, rolny, leśny, od środków transportowych) oraz wpływy z innych opłat stanowiących dochody gminy, w tym m.in. opłata za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholi, opłata skarbowa, adiacencka, planistyczna, eksploatacyjna i inne – 14 mln 238 tys. zł,
- opłata za gospodarowanie odpadami – 5 mln 545 tys. zł,
- pozostałe dochody – 4 mln 833 tys. zł w tym najem, dzierżawa, użytkowanie wieczyste, trwały zarząd nieruchomości gminnych oraz dochody realizowane przez jednostki organizacyjne.
Od 2025 r. następuje zmiana w ustawie o dochodach jst. Nowy system zakłada, że dochody podatkowe (PIT i CIT) będą głównym źródłem dochodów jednostek samorządu terytorialnego, natomiast subwencje z budżetu państwa będą miały charakter uzupełniający.
Planowane wydatki budżetu Gminy Łazy na rok 2025 ustalono na kwotę 106 mln 775 tys. zł, tj. ok 4% więcej niż w 2024 r.
Na wydatki majątkowe planuje się przeznaczyć kwotę 22 mln 475 tys. zł, co stanowi 21 % ogólnej kwoty wydatków, a na wydatki bieżące pozostałe 79 % planowanych wydatków w wysokości 84 mln 299 tys. zł.
W ramach wydatków majątkowych zaplanowano następujące zadania:
- uporządkowanie sieci kanalizacyjnej 1.021.488,56 zł,
- wykonanie dokumentacji projektowej dróg oraz modernizacje dróg - 428.290,00 zł,
- modernizacja ul. Sportowej w Wysokiej, ul. Studziennej na Wiesiółce oraz ul. Podgórnej w Grabowej - 1.221.710,00 zł,
- udzielenie dotacji do inwestycji w zakresie oczyszczania ścieków 1.000.000,00 zł,
- modernizacja budynku Szkoły Podstawowej nr 3 w Łazach (dostosowanie do wymogów ppoż.) - 140.000,00 zł,
- dokumentacja projektowa budowy dwóch kotłowni gazowych przy SP 1 w Łazach - 60.000,00 zł,
- wykonanie przyłącza wod.-kan. ul. Stara Cementownia 5 i 6 - 200.000,00 zł,
- wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego (RTBS)– 1.501.750,68 zł,
- modernizacja pomieszczeń budynku Urzędu Miejskiego w Łazach - 1.680.075,96 zł,
- udzielenie dotacji na wykonanie prac konserwatorskich - 3.568.878,93 zł,
- budowa zaplecza sportowego wraz z przebudową bieżni lekkoatletycznej oraz infrastruktury stadionu sportowego w Łazach przy ul. Wiejskiej - 3.344.321,82zł,
- udzielenie dotacji na wymianę źródeł ciepła w ramach programu Ciepłe Mieszkanie - 4.575.800,00 zł,
- CUS - nowe spojrzenie na usługi społeczne (płatność końcowa przebudowy OPS na ul. Pocztowej) - 657.430,00 zł,
- Projekt "Cyberbezpieczny samorząd" - 204.170,81 zł,
- tworzenie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 - dot. żłobka przy ul. Pileckiego w Łazach - 1.116.179,50 zł (płatność końcowa),
- stworzenie zielonej przestrzeni w Łazach poprzez zagospodarowanie skweru przy ul. Różanej - 218.354,12 zł.
W ramach wydatków bieżących zaplanowano:
1. wynagrodzenia i ich pochodne (35 mln 171 tys. zł),
2. wydatki związane z realizacją zadań statutowych jednostek budżetowych to kwota 25 mln 932 tys. zł, w tym łączna wartość rezerw 1 mln 340 tys. zł. Rezerwy celowe utworzone zostały na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego, edukacji publicznej oraz na zadania związane z opieką nad dziećmi do lat 3,
3. dotacje udzielane z budżetu gminy na zadania bieżące to łącznie kwota 11 mln 649 tys. zł, w tym na zadania oświatowe 7 mln 684 tys. zł oraz dla instytucji kultury 2 mln 470 tys. zł,
4. obsługa długu publicznego w formie spłat odsetek od zaciągniętych kredytów i pożyczek krajowych to kwota 1 mln 850 tys. zł i środki na potencjalne spłaty poręczeń i gwarancji w wysokości 527 tys. zł,
5. wydatki bieżące na realizację programów finansowanych ze środków unijnych to kwota 3 mln 251 tys. zł,
6. wydatki na świadczenia na rzecz osób fizycznych to kwota 5 mln 919 tys. zł, w tym świadczenia pomocy społecznej 1mln 412 tys. zł i świadczenia w ramach wsparcia rodzin 3 mln 329 tys. zł.
Ujemna różnica pomiędzy planowanymi dochodami budżetowymi, a planowanymi wydatkami budżetowymi stanowi planowany niedobór budżetu w wysokości 1 mln 319 tys. 798 zł, który planuje się sfinansować kredytem.
W roku 2025 planuje się nadwyżkę operacyjną w wysokości 6 mln 328 tys. 432 zł 91 gr
Poza wydatkami budżet 2025 roku obciążają także zobowiązania z tytułu spłat zaciągniętych kredytów i pożyczek w wysokości 3 mln 580 tys. 202 zł stanowiące rozchody budżetu.
W Uchwale Budżetowej zaplanowano także przychody w łącznej wysokości 4 mln 900 tys. zł, na które składają się:
1) kredyt w wysokości 4 mln 500 tys. zł,
2) przychody z tytułu rozwiązania lokat z 2024 r. na kwotę 400 tys. zł.
Dług gminy, który na koniec roku 2024 wyniesie 34 mln 931 tys. zł zmniejszy się na koniec roku 2025 do kwoty 34 mln 778 tys. zł, to jest o 153 tys. zł.
Podczas XX Sesji Rady Miejskiej w Łazach radni uchwalili również:
- uchwałę w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych oraz nadania nazw
- uchwałę w sprawie skargi na Stowarzyszenie „Mała Szkoła w Rokitnie Szlacheckim”.
X Sesja Rady Miejskiej w Łazach. Relacja na żywo: