Mieszkańcy Gminy Łazy mogą korzystać z bezpłatnej pomocy psychologicznej i prawnej
Od lipca 2022 roku w budynku KTS w Łazach przy ul. Spółdzielczej 2 działa Punkt Konsultacyjnego Wsparcia dla Rodzin. Punkt funkcjonuje w ramach realizacji projektu pn. „Rozwój usług społecznych skierowanych do dzieci, młodzieży i rodzin w gminie Łazy”.
Celem powołania Punktu Konsultacyjnego Wsparcia rodzin jest świadczenie usług:
- psychoterapeutycznych dla rodzin,
- psychologicznych,
- mediacji,
- pomocy prawnej rodzinie.
Wszystkie porady są bezpłatne.
Warunkiem skorzystania z pomocy/konsultacji w Punkcie Konsultacyjnym jest:
- wcześniejsze, telefoniczne lub e-mailowe zgłoszenie chęci spotkania z psychologiem, psychoterapeutą, mediatorem lub prawnikiem pod numerem telefonu 691 474 698, e-mail: punktkonsultacyjny@lazy.pl lub osobiście w siedzibie Punktu. Dane zostaną przekazane poszczególnym specjalistom, którzy będą umawiać się z osobami wymagającymi wsparcia bezpośrednio telefonicznie.
- stan trzeźwości – osoby pod wpływem środków odurzających nie będą obsługiwane przez Punkt Konsultacyjny.
Doradztwo i konsultacje w ramach funkcjonowania Punktu Konsultacyjnego prowadzone jest
w ramach bezpośrednich spotkań w punkcie od poniedziałku do piątku.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób niepełnosprawnych dopuszcza się możliwość świadczenia usługi/poradnictwa w miejscu zamieszkania osoby korzystającej ze wsparcia po wcześniejszym uzgodnieniu tego faktu
z danym specjalistą.
Zakres świadczonego wsparcia
W Punkcie Konsultacyjnym można uzyskać profesjonalne wsparcie :
- psychologiczne w zakresie:
- doświadczania przemocy: psychicznej, fizycznej, seksualnej, ekonomicznej;
- braku satysfakcji z relacji rodzinnych, partnerskich, społecznych;
- przewlekłego stresu, poczucia lęku;
- braku sił i chęci do wykonywania codziennych czynności;
- trudnych, kryzysowych sytuacji, jak np. śmierć bliskiej osoby, strata okołoporodowa, poważne choroby, rozwód, utrata pracy, poważne wypadki, napaść;
- przeżywania żałoby
- problemów dzieci zmieniających szkołę, przeżywających rozwód rodziców, mających konflikty z rówieśnikami, czy też sprawiające problemy wychowawcze
Możliwe jest również uzyskanie doradztwa zawodowego, pomocy w przygotowaniu profesjonalnego CV oraz wskazówek dotyczących poszukiwania pracy.
- podejmowania wobec uczestników działań w zakresie pomocy psychologicznej, zgodnie ze zgłoszonymi problemami, trudnościami oraz potrzebami. W sytuacjach tego wymagających - skierowanie do pozostałych specjalistów pełniących dyżury w Punkcie Konsultacyjnym.
- psychoterapeutyczne w zakresie:
- diagnozowania i analizowania trudności z jakimi zgłasza się uczestnik projektu;
- prowadzenia konsultacji, poradnictwa, wsparcia i psychoterapii dla dzieci dorosłych oraz rodzin;
- starannego dobrania metod i technik pracy do potrzeb i problematyki wnoszonej przez uczestników ;
- zapewnienia uczestnikom warunków sprzyjających otwartości, zbudowanie atmosfery zaufania;
- podejmowania wobec uczestników działań i interwencji psychoterapeutycznych, zgodnie ze zdiagnozowanymi u nich problemami, trudnościami oraz potrzebami. W sytuacjach tego wymagających - skierowanie do pozostałych specjalistów pełniących dyżury w Punkcie Konsultacyjnym.
- prawne w zakresie:
- diagnozowania i analizowania trudności z jakimi zgłasza się uczestnik projektu;
- prowadzenia konsultacji i poradnictwa prawnego dla osób dorosłych oraz rodzin;
- poinformowania o obowiązującym stanie prawnym, uprawnieniach oraz obowiązkach;
- wskazania sposobu rozwiązania problemu prawnego;
- sporządzenia projektu pisma (nie dotyczy pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo administracyjnym);
- podejmowania wobec uczesrników działań w zakresie pomocy prawnej, zgodnie zgłoszonymi problemami, trudnościami oraz potrzebami. W sytuacjach tego wymagajacych - skierowanie do pozostałych specjalistó pełniących dyżury w Punkcie Konsultacyjnym
- pomoc mediatora w zakresie:
- prowadzenia indywidualnych i rodzinnych konsultacji i mediacji;
- kontaktu ze stronami w celu ustalenia dogodnego terminu i miejsca spotkania mediacyjnego;
- mediator uczestniczy w spotkaniu ze stronami lub może się spotkać indywidualnie z każdą ze stron i będzie pośredniczył w rozmowie między nimi, przekazując im stanowiska każdej z nich;
- sporządzenia z przebiegu mediacji protokołu. Jeżeli strony zawarły ugodę, zostanie ona wpisana do protokołu albo do niego dołączona;
- podejmowania wobec uczestników działań w zakresie mediacji rodzinnych, zgodnie zgłoszonymi problemami, trudnościami oraz potrzebami. W sytuacjach tego wymagających - skierowanie do pozostałych specjalistów pełniących dyżury w Punkcie Konsultacyjnym.
Specjaliści z Punktu Konsultacyjnego diagnozują problem, wspierają uczestnika/uczestniczkę, wskazują im możliwości rozwiązania ale decyzje dotyczącą rozwiązania problemu pozostawiają osobie korzystającej ze wsparcia.